Vind je dat echt? Maar een blog kost toch best veel tijd en moeite? Dat klopt! Maar koude acquisitie plegen nog veel meer en laat dat iets zijn waar de meeste ondernemers een bloedhekel aan hebben.
Met een goed zakelijk blog hoef je niet meer koud te verkopen. Het kan je beste verkoper zijn met een enorm bereik. Tenminste als het een leuk, goed en relevant SEO blog is natuurlijk.
De beste klanten zijn betrokken klanten en met een zakelijk blog kan je op een laagdrempelige manier de interactie aangaan, je organisatie onderscheiden van concurrenten en beleving toevoegen aan je bedrijf en producten of diensten.
Misschien denk je nu: heel leuk hoor die beleving en betrokkenheid, maar
wat levert zakelijk bloggen nu echt op?
Ok, je bent praktisch ingesteld, heel goed!
Is het overtuigender als ik zeg dat organisaties die zakelijk bloggen ruim 70% meer bezoekers op hun website krijgen?
Zakelijke blogs lokken meer potentiële klanten naar je website en zorgen voor een betere positie in Google.
Waarover bloggen we dan?
‘Waar moet ik over schrijven? Hier gebeurt niets wat het vertellen waard is’, is vaak het eerste wat ik als freelance tekstschrijver hoor als ik een vurig betoog hou over het nut van zakelijk bloggen.
Maarruh, wat doe je dan de hele dag? Ik neem aan dat als je een organisatie bent gestart en hier je ziel en zaligheid in legt, dat deze de moeite waard is. Dat er behoefte is aan wat je doet. En als jouw product of dienst de moeite waard is, dan zijn verhalen hierover dat ook.
Sta op van achter je bureau en wandel je organisatie door. Praat met mensen, observeer wat er gebeurt en pak dan je jas. Ga naar buiten, praat met leveranciers, met klanten en bekijk hoe zij jouw producten gebruiken en waarom en of ze vragen hebben. Ontdek hier 5 inspirerende voorbeelden van customer service content .
Inspiratie is out there! Die vind je niet achter je laptop.
Blijf wel zakelijk!
En daar gaat het nu juist vaak fout. Organisaties richten zich te veel op hun diensten en producten, kiezen voor veilig, gebruiken jargon en denken dat moeilijk taalgebruik intelligentie en expertise laat zien of ze blijven te algemeen. En té zakelijk dus.
Laat je bedrijf leven, geef je medewerkers een stem, zorg voor extra beleving bij een dienst, vertel een achtergrondverhaal over een product. Maak het wat persoonlijker. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen die zaken doen met andere mensen.
Zeg nou zelf wat blijft beter hangen: een uitvoerige uiteenzetting over het productieproces van een bepaalde wijn of een spannend verhaal over een reis die de wijnmaker heeft afgelegd naar zijn wijngaarden? En niet alleen wat blijft beter hangen; waar gaat jouw wijntje beter van smaken? Geloof me, dat is niet van lezen over het productieproces!
Dus bloggen over de verjaardag van mijn nichtje?
Euh, even terug. Tenzij jouw organisatie de taart en de vlaggetjes verzorgt, gaat dat een beetje te ver. Houd wel enigszins binding met wat je organisatie doet en waar deze voor staat.
Je wilt wel relevante bezoekers op je website.
Professionele SEO-tekstschrijver
Heb je echt geen inspiratie, tijd of schrijf’skills’? Praat dan eens met een professionele SEO-tekstschrijver.
Ik duik graag in jouw organisatie voor mooie verhalen die je jouw klanten en andere stakeholders niet mag onthouden.
Alle artikelen in contentmanagement:
Een blog kost toch veel tijd en moeite? Klopt! Koude acquisitie nog veel meer en laat dat iets zijn waar de meeste ondernemers een bloedhekel aan hebben.
Contentstrategie na de Panda Update. Hoe ga je om met de nieuwste update van Google? 5 tips voor een optimale vindbaarheid na Panda 4.2
Content alleen is niet belangrijk. Ontdek hier waarom alleen goede, relevante content ervoor zorgt dat je meer en relevante bezoekers op je website krijgt.
Met een content strategie gericht op customer service til je jouw dienstverlening naar een hoger niveau. Je hebt organisaties die dit tot in de detail begrijpen en er zijn organisaties die me blijven verbazen.
Daar zit je dan, als expert in jouw vakgebied. Je hebt je verdiept in een onderwerp en een prachtig plan geschreven. Je collega’s en vakgenoten prijzen je de hemel in. En nu moet je jouw klant/publiek/de burger informeren, overtuigen of tot actie doen overgaan. Je moet de tekst inkorten en begrijpelijk maken. Ja, dat is even andere koek.
Vrijwel elk bedrijf is druk bezig met zijn reputatie, webcare teams draaien overuren om negatieve en positieve berichten op te sporen en we weten dat mond-tot-mond reclame belangrijker is dan welke dure marketingcampagne ook. Hoe kan het dan dat zoveel bedrijven dit in sommige contacten toch even vergeten.