Alleen met goede, relevante content win je de wedstrijd
Dat content op een website (en ook offline) belangrijk is, daar zijn de meeste bedrijven het wel over eens. Dat is ook wel te zien aan die enorme stijging van het aantal blogs, video’s, infographics, etc.
Helaas zijn er nog steeds te veel bedrijven die denken dat als ze maar content creëren ze ook automatisch meer bezoekers op hun website krijgen. Dat heeft een tijd gewerkt, maar zomaar content plaatsen met zoveel mogelijk zoekwoorden is niet langer de heilige graal.
Goede, relevante content; daar ga je de wedstrijd mee winnen.
Het is een gesprek dat ik steeds vaker voer met mijn opdrachtgevers. Natuurlijk kan ik voor je bloggen, een online magazine opzetten of algemene webteksten schrijven of optimaliseren. Er moet wel een idee achter zitten, het moet relevant zijn voor de doelgroep, vragen beantwoorden, nuttige informatie geven en uniek zijn.
Waarom? Dit zijn mijn argumenten:
1. Meer bezoekers op je website én een hogere bezoekersfrequentie
Met content geef je potentiële én huidige klanten meer redenen om je website te bezoeken dan alleen je producten / diensten. De kans is groot dat er een paar blijven hangen om je producten te bekijken en kopen.
2. Interactie met je doelgroep
Het is een manier om in gesprek te komen met je doelgroep en te ontdekken wat de wensen en behoeften zijn. Dit doe je niet alleen met die ene blogpost of dat ene artikel. Je kunt gecreëerde content meerdere keren terug laten komen als een situatie hier om vraagt.
3. Voor wat hoort wat
Als jij mensen regelmatig van relevante, goede informatie voorziet, dan zijn ze op het moment dat ze iets nodig hebben eerder geneigd dit bij jou te halen, dan bij iemand waar ze nooit iets van krijgen.
4. Bekend maakt bemind (en succesvol)
Met content kun je meer van jezelf laten zien, wat je waarden zijn, waarom je doet wat je doet. Klanten kunnen zich herkennen in jouw verhalen en dat zorgt voor een band. De kans is groot dat ze eerder iets bij jou afnemen, dan bij een bedrijf dat ze niet kennen of waar ze zich niet mee verbonden voelen.
Zeg nu zelf, van wie koop jij eerder iets?
a. De sympathieke buurman van wie je weet dat hij niet alleen verstand van zaken heeft, maar ook net als jij belangrijk vindt dat de producten eerlijk zijn geproduceerd of weet hoe jij je als jonge ondernemer voelt, omdat hij ook jong met zijn bedrijf is gestart.
of
b. De buurman die nooit tijd heeft voor een praatje.
5. Kennis maakt betrouwbaar*
Je kunt niet alleen laten zien wie je bent en dat je je klanten begrijpt. Je kunt ook aantonen hoeveel expertise je in huis hebt. Mensen kunnen zien dat je betrouwbaar bent én je spreekt het principe van wederkerigheid (voor wat hoort wat) aan, zoals je in punt 2 hebt gelezen.
Met relevante kennis kun je potentiële klanten naar je website halen door bijvoorbeeld te verwijzen naar handige tips als iemand een vraag op social media stelt. Laat je inspireren door deze voorbeelden van geslaagde contentmarketing.
6. Vergroten van je vindbaarheid op Google
De recente Panda update 4.2 zorgt ervoor dat Google nog beter relevante, kwalitatieve en unieke content kan onderscheiden en beloont met een hogere ranking
In het volgende artikel ga ik dieper in op deze Panda update en wat je kunt (laten) doen om jouw website te optimaliseren.
*Kennis delen maakt overbodig?
Ben je bang dat je met het delen van je kennis en achtergrondinformatie over jouw diensten en producten te veel prijs geeft? Waarom zouden mensen je nog inhuren als ze al zoveel kennis op je website kunnen vinden of waarom zouden ze je producten kopen als je ze bijna vertelt hoe ze het zelf kunnen doen?
Ontdek waarom kennisdelen eerder verrijkt dan verarmt. Genoeg van lezen? In dit filmpje legt succesvol ondernemer Marcus Sheridan uit wat kennisdelen hem heeft opgeleverd.
Alle artikelen in contentmanagement:
Een blog kost toch veel tijd en moeite? Klopt! Koude acquisitie nog veel meer en laat dat iets zijn waar de meeste ondernemers een bloedhekel aan hebben.
Contentstrategie na de Panda Update. Hoe ga je om met de nieuwste update van Google? 5 tips voor een optimale vindbaarheid na Panda 4.2
Content alleen is niet belangrijk. Ontdek hier waarom alleen goede, relevante content ervoor zorgt dat je meer en relevante bezoekers op je website krijgt.
Met een content strategie gericht op customer service til je jouw dienstverlening naar een hoger niveau. Je hebt organisaties die dit tot in de detail begrijpen en er zijn organisaties die me blijven verbazen.
Daar zit je dan, als expert in jouw vakgebied. Je hebt je verdiept in een onderwerp en een prachtig plan geschreven. Je collega’s en vakgenoten prijzen je de hemel in. En nu moet je jouw klant/publiek/de burger informeren, overtuigen of tot actie doen overgaan. Je moet de tekst inkorten en begrijpelijk maken. Ja, dat is even andere koek.
Vrijwel elk bedrijf is druk bezig met zijn reputatie, webcare teams draaien overuren om negatieve en positieve berichten op te sporen en we weten dat mond-tot-mond reclame belangrijker is dan welke dure marketingcampagne ook. Hoe kan het dan dat zoveel bedrijven dit in sommige contacten toch even vergeten.