10 meest gebruikte uitvluchten en smoezen 2


Volg mijn blog met Bloglovin

Zo en dan ben ik alweer 6 weken bezig met vroeg opstaan en hard op weg naar mijn productievere ik.

En het gaat goed! Nu het bloggen ook nog volhouden 😉

Ik merk de afgelopen twee weken dat de 1ste uitvluchten aankloppen en omdat ik niet mee wil vluchten ben ik hier verder ingedoken. Ik stuit op een lijstje met de

10 meest gebruikte smoezen om een nieuwe gewoonte te ondermijnen.

Ai, wat komen die me bekend voor…..

1. De valse keuze – “Ik kan dit nu niet doen, omdat ik te druk ben met iets anders.” Ik kan niet naar bokstraining, omdat ik nog een aantal mensen moet bellen.”
Sluit het één het ander echt uit?

2. Morele goedkeuring – “Ik ben zo goed bezig, ik kan nu wel een keer …” Ik ben nu al zo lang zuinig geweest, ik mag nu even helemaal losgaan met shoppen.”
En ja, wat heeft zo’n zuinige periode dan voor nut?

3. Morgen is er weer een dag – “Ik kan vandaag wel overslaan, want ik doet het morgen.” “Ik kan vandaag zoveel eten als ik wil, want morgen start ik met lijnen.”
En plan maar meteen een paar extra lijndagen in…

4. Geen controle – “Ik kan het niet weerstaan, want …” “Ik moest wel mee roddelen, want mijn collega’s bleven maar tegen mij klagen over onze nieuwe baas.”
Natuurlijk, je kan niet weglopen…

5. Geplande mislukking – “Het is zo druk, er is alleen nog maar plek bij de tafel met de gebakjes…”
Mmmm, toevallig zeg… En heel vervelend ook.

6. Ja, maar nu geldt het niet – “Het is weekend, vakantie, we zijn een dagje weg, het is een drukke week…”
Ja wanneer is er niet iets speciaals.

7. Twijfelachtig – “Maar dit koekje is gezond, echt waar, er zitten walnoten in.”
En suiker en chocola en … Zeker geen zin in alleen een handje walnoten?

8. De sociale kaart – “Als ik dat doe, dan is dat vervelend voor …” “Als ik geen glas wijn drink, dan vinden mijn vriendinnen dat niet gezellig.”
Haha, ja dat zegt mijn tante ook altijd, met haar flesje wodka in haar tasje.

9. YOLO – “Het leven is te kort om niet te genieten van…” “Ik leef maar één keer.” “Ik ga niet sporten, ik accepteer mezelf zoals ik ben.”
Je hebt gelijk… En toch ook weer niet…

10. Die ene keer – “Wat maakt het uit dat ik één belofte niet nakom, op een heel leven.”
Hoe hoog schat jij de kansen in dat je dit maar één keer doet?

uitvluchten bij het veranderen van gewoontes
uitvluchten bij het veranderen van gewoontes

 

De sociale kaart (uitvlucht 8) trok ik al voordat ik startte met vroeg op staan, want zou mijn wekker niet ook mijn vriend en zoontje wakker maken? Als je het niet probeert en vraagt, dan weet je het nooit. Gelukkig blijkt het geen probleem.

Uitvlucht 2 heeft ervoor gezorgd dat ik begin deze week niet zo vroeg ben opgestaan dan ik eigenlijk had gewild en onder het mom van nummer vijf ga ik later naar bed, waardoor ik ’s ochtends bedenk dat het niet gezond is om zo weinig te slapen en mezelf nog een uurtje slaap gun.

De uitvluchten herkennen is stap 1, stap 2 is

Wat doe je om je gewoonte toch vol te houden?

Het is belangrijk om je te beschermen tegen impulsieve beslissingen. Bekijk voorafgaand aan een moment of een periode hoe je je wilt gedragen en maak afgewogen keuzes. Met andere woorden: beslis bewust of je een uitzondering maakt op een (nieuwe) goede gewoonte en bekijk de consequenties hiervan.

Er zit namelijk een groot verschil tussen:

“Ik sta nu niet vroeg op, want wat maakt het uit, ik doe dit nu al vier weken. Vandaag blijf ik een keer liggen.” (impulsief en me mee laten slepen door het moment)

En

“Volgende week heb ik woensdag- en donderdagavond een vol en laat avondprogramma. Die twee ochtenden zet ik de wekker een uur later.” (een bewuste keuze, met een duidelijke reden)

Als je jezelf bij het maken van de keuze ook nog afvraagt hoe je je er achteraf over zal voelen, dan ben je echt bewust bezig. Je hebt dan veel minder moeite om je gewoonte na de uitzondering door te zetten.

Hier ga ik verder mee aan de slag!

Wat vroeg opstaan mij oplevert

Vroeg opstaan blijf ik doen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar het brengt enorm veel rust. Ik ben de hele dag beter gefocust. Alle privétaken die eerder door mijn hoofd spookten, me irriteerden en energie vraten, staan nu op papier en ik weet dat ik tijd heb gecreëerd om ze op te pakken.

Tijd voor gewoonte nummer 2:  van notoire multitasker naar anonieme monotasker

 

 

Deel dit bericht

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Gedachten over “10 meest gebruikte uitvluchten en smoezen

    • Kim Post auteur

      En dit is dan ook weer leuk om te lezen! Het gaat met vallen en opstaan, maar dat maakt dit proces juist leuk en interessant. En soms een beetje frustrerend 😉