Veranker je boodschap met de regel van drie


Leer van grote verhalenvertellers en sprekers als Charles Dickens en Martin Luther King.

Heb je je ooit afgevraagd waarom in de meest bekende verhalen het getal drie een belangrijke rol speelt? En waarom de beroemdste quotes uit drie delen bestaan? En waarom Steve Jobs in zijn speeches het getal drie zo vaak terug liet komen?

Misschien is het je niet opgevallen, maar de kans dat het effect op je heeft gehad is groot.

We kennen allemaal de verhalen van de drie biggetjes, de drie musketiers en de drie geesten van A Christmas Carol. En renden we niet allemaal naar de dichtstbijzijnde Apple Store nadat Steve Jobs de iPad introduceerde als derde apparaat tussen de smartphone en de laptop?

De regel van drie: magie of reden?

Er is (nog) geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar er wordt wel steeds meer over geschreven.

Waarom het getal drie werkt heeft allemaal te maken met hoe wij informatie verwerken. We houden van patronen, want die zijn herkenbaar en we willen graag kort en snel geïnformeerd worden. Drie is het kleinste aantal elementen dat nodig is om een patroon te maken (of te breken).

Patroon + Beknoptheid = memorabele inhoud

Patroon_beknoptheid_memorabele inhoud3

 

Gebruik de regel van drie om jouw content boeiend, overtuigend en toegankelijk te maken!

Bekende voorbeelden

Martin Luther King
Insult, injustice and exploitation
Justice, good will and brotherhood

Churchill
I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat
(wat is blijven hangen als: bloed, zweet en tranen

Steve Jobs
Thinner, lighter and faster

Overig
Life, Liberty and the Pursuit of Happines
Liberté, équalité et fraternité
Veni, vidi, vici

Hoe kun jij dit toepassen?

De regel van drie kan eigenlijk op alle vormen van communicatie losgelaten worden. Wil je een boodschap verankeren, een keuze aanbieden of een verhaal vertellen? Drie is het getal met de meeste overtuigingskracht.

Werkt het niet de eerste keer? Bedenk dan dat driemaal scheepsrecht is 😉

1. Op je website / online communicatie

a. Bied drie productgroepen / categorieën aan

b. Wil je de ‘Over ons’ tekst memorabel maken, kies dan voor een verhaal in drie stappen.
Bijvoorbeeld voor: 1. de oprichting, 2. de strijd / uitdagingen die je hebt gehad en 3. hoe je deze uitdagingen hebt overwonnen.

c. Schrijf je nieuwsbrief altijd rondom drie centrale thema’s.

2. In een presentatie / speech

Praat over drie onderwerpen en geef deze van tevoren aan. Heb je meer punten te bespreken? Groepeer deze dan in drie hoofdcategorieën.

3. Bij het voorleggen van een keuze

Wil je jouw ideeën aan je opdrachtgever, manager of klant presenteren? Zorg dan dat je altijd drie keuzes kunt voorleggen. Dit geeft jouw publiek het gevoel dat ze echt een keuze hebben zonder dat ze verlamd raken door teveel opties.

Heb je zelf een sterke voorkeur voor één van de ideeën / concepten / producten? Laat je publiek dan deze optie als eerste ervaren. Als mensen iets als erg goed beoordelen, dan stappen ze daar niet gemakkelijk meer vanaf.

Presenteer de minst favoriete keuze als tweede en sluit krachtig af met jouw tweede voorkeur.

Gebruik jij de regel van drie? Ik ben benieuwd naar jouw voorbeelden.

Veel succes bij het krachtig overbrengen van jouw boodschap!

1450818770_twitter_social_media_online

Tweet dit artikel

 

 

 

 

Alle artikelen in Schrijftips