Overtuigend schrijven: de 5 beste schrijftips die ik ooit kreeg


ab45ae4e306403e1299219bfd5798842a20fac3997bc17d843cd7ec788fb3dd8

Toen ik begon als tekstschrijver verslond ik echt elk boek (en elke blog) met schrijftips dat ik maar kon vinden. Tussen de vele open deuren en herkenbare verhalen zat eigenlijk altijd wel die nieuwe tip of precies die verheldering die ik nodig had.

 

Wat de beste schrijftip is, is voor iedereen verschillend. En eigenlijk verschilt dit ook per moment.

 

Door de jaren heen heb ik veel tips verzameld en net zoveel weer weggegooid. De tips die mij blijven verscherpen verzamel ik in een serie blogs. Lees hieronder de eerste, over overtuigend schrijven.

 

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de originele bron te achterhalen, helaas is dit niet bij alle schrijftips gelukt.

 

De voorbeelden komen uit mijn eigen koker.

 

Welke schrijftip springt er voor jou uit? Of heb jij nog een andere tip? Deel het met mij en de andere lezers.

 

1. Niet OF maar WAT en WANNEER

Zorg ervoor dat mensen niet meer gaan nadenken OF ze jouw product gaan kopen, maar dat ze alleen nog maar nadenken WELK product ze gaan afnemen, of wanneer.
(Bron: Copywriting: effectieve reclameteksten – boek van Joop Roomer)

Dit doe je door in plaats van een open vraag te stellen, een keuze voor te leggen:

Waar ga jij vanavond uit eten?
vs
Ga je vanavond naar de Italiaan of naar de Thai?

 

Neem je contact met me op?
vs
Ga je me bellen of stuur je een e-mail?

 

Wat willen jullie drinken?
vs
Gaan jullie voor de rode of de witte wijn?

 

Welke kamer wil je  boeken?

vs
Kies jij onze standaard kamer of ga je voor luxe?

 

2. De ECHTE winst

Praat, als je een product of dienst aanprijst niet over alle fantastische kenmerken. Benadruk in plaats daarvan de uiteindelijke winst voor je klant, gast of publiek.
(Bron: Copyblogger – blog)

Denk goed na WAAROM een kenmerk of een actie belangrijk is voor mensen en beschrijf dát. Het gaat mensen er niet om dat een droger de was sneller droogt, ze willen hun kleding sneller in de kast in plaats van in de was.

Een ander voorbeeld is die van een schoonmaker:

Ik maak je huis blinkend schoon.
vs
Jij houdt tijd over voor je kinderen,  kunt sporten, eindelijk dat boek lezen dat al maanden in de kast staat, etc.

 

Je kunt ook een stap verder gaan en het echt BEELDEND maken:

 

Stel je voor: het einde van een vermoeiende werkdag. Je vliegt snel langs de opvang om je twee peuters op te halen, komt thuis en treft een rommelig huis aan. En je krijgt nog wel bezoek vanavond. Met twee aandacht vragende kinderen aan je benen sleur je jezelf door het huis om nog enigszins orde te creëren en je huis te laten blinken.

 

 

Dan doe je een goede poging om je kinderen in een snel tempo te wassen, de tanden te poetsen en raffelt een verhaaltje af. Vlak voordat de bel gaat druk je nog een kusje op het enigszins verbaasde gezichtje van je dochtertje. Je stopt nog snel een shirtje onder het kussen van de bank en schenkt koffie in voor je bezoek. En natuurlijk beginnen je kids dan te huilen. Weg leuke avond met vrienden. Terwijl je weet dat het zoveel beter kan. Thuiskomen in een fris en opgeruimd huis. Nog even met je kindjes spelen, want je hebt ze zo gemist vandaag. Na een uitgebreid badritueel, lees je een verhaaltje voor. En daarna vallen ze heerlijk in slaap. Jij hebt nog voldoende tijd om een kop koffie te drinken en je bezoek in een blinkend huis te ontvangen.

 

Ok, ok, hij is wat lang. Ik liet mezelf meeslepen, omdat het zo herkenbaar is 😉

 

Nu iets korter:

Restaurantdeal: in plaats van over korting te praten, geef je aan dat mensen met een restaurantdeal vaker uit eten kunnen of dat ze geld overhouden voor die lekkere fles wijn.

Een fietsband die niet lek kan
vs
Je komt nooit meer voor verrassingen te staan en komt altijd op tijd (nu je niet meer onverwachts je band hoeft op te pompen).

 

SEO teksten schrijven
vs
Teksten die ervoor zorgen dat er meer mensen in contact komen met jouw producten en deze vervolgens gaan kopen (in plaats van converterende teksten)

 

Deze fiets heeft een roestvrijstalen frame.
vs
Je kunt deze fiets altijd buiten laten staan. Of als het een mountainbike is: weer of geen weer, jij kunt fietsen!

 

De reclame van KPN van ‘BEGIN GEMIST’ doet dit ook heel goed. In plaats van het benoemen van de functie, spelen ze in op het gevoel van vrijheid, rust, niet te hoeven kiezen tussen een verhaaltje voor te lezen en je favoriete programma te kijken.

 

3. We zijn lui!

Vermijd ‘werk’woorden die mensen het gevoel geven moeite te moeten doen. Hetzelfde geldt voor woorden die het idee geven van verliezen:

 

Lees verder
vs
Meer informatie

 

Betalen

vs
Toegang tot product

 

Aanmelden nieuwsbrief
vs
Altijd op de hoogte / de beste tips / de leukste verhalen / ….

 

Schrijf een review
vs
Help anderen met een review

 

Wil je de enquête invullen?
vs
Wil je meedoen? Kuddedieren als we zijn, willen we altijd meedoen!

 

Deel dit verhaal op Facebook
vs
Inspireer je Facebookvrienden

 

Belangrijk hierbij is dat je net als bij punt 2 gaat kijken naar wat mensen echt willen. De vraag achter de oproep. Wat mensen krijgen na de ‘Call to Action’.

 

4. 8 Topvragen om de kern te raken

Leer je publiek kennen was niet echt een vernieuwende tip voor mij. Wel verzamelde ik door de jaren heen leuke vragen om echt tot de kern van een doelgroep te komen:

Hoe ziet zijn dag eruit?

Wat zijn haar tradities?

Waar zijn ze trots op?

Hoe praten ze met elkaar?

Wat is haar verleden?

Wat is zijn gevoel voor humor?

Wat zijn haar idealen?

Waar ligt hij wakker van?

 

En dan de vervolgvragen:

 

Hoe kun je haar leven (nog) mooier maken?

En

Hoe kun je hem helpen?

 

5. De beleving

Verplaats je in de belevingswereld van jouw doelgroep en beschrijf situaties zo specifiek en concreet mogelijk:
(Bron: meerdere blogs en boeken – met allemaal verschillende voorbeelden)

 

Voor een organisatie die restaurantdeals voor direct gebruik beschikbaar wilde maken schreef ik de volgende tekst:

Je kent het vast wel. Je zit met je vrienden op het terras en het is super gezellig. Jullie willen er graag een etentje aan vastplakken.

 

Je staat op van het terras en loopt naar het dichtstbijzijnde restaurant: geen plek. De volgende eettent dan maar: te duur. De derde is niet goed genoeg en langzamerhand ebt de gezelligheid weg en haakt de een na de ander af.

 

Stel je nu eens voor: jullie blijven nog even lekker waar jullie zijn, bestellen nog een drankje en praten verder. Ondertussen zoeken jullie een restaurantdeal uit via onze App.

 

Terwijl jullie het laatste slokje van jullie biertje nemen, reserveren jullie, betalen, staan op en schuiven 10 minuten later aan tafel.

 

Klaar voor een top avond!

 

Hoe verkoop je intranet aan je sceptische collega?

Ga op zijn stoel zitten!

 

Weer zo’n typische dag! Een opdrachtgever moet a la minute informatie hebben over jullie nieuwe dienst. Je weet dat een collega hier mee bezig is geweest, je probeert hem te bellen, maar helaas.

 

Je staat op en rent naar zijn kantoor om hier een leeg bureau aan te treffen. Met een bonzend hart bel je de opdrachtgever. Je weet dat een snel antwoord erg belangrijk is voor. Helaas kun je hier nu niet aan voldoen.

 

Stel je nou eens voor dat we iets kunnen verzinnen waar je alle antwoorden kunt vinden en dit platform je ook nog eens kan vertellen of een collega wel of niet aanwezig is? Hallelujaaaaa!

 

1450818770_twitter_social_media_online

Tweet dit artikel

 

 

 

 

Alle artikelen in Schrijftips