Van content naar goede, relevante content
De laatste Panda update is eigenlijk geen update maar een uitbreiding op bestaande algoritmes. Panda richt zich op de kwaliteit van je content en bepaalt hoe belangrijk een pagina is. Met de aanvulling kan Google jouw pagina’s nog specifieker beoordelen op unieke content en de relevantie ervan voor je klanten en publiek.
Op de tafel
Niet iedereen stond met me op de tafel te juichen, maar ik heb de panda update wel even gevierd! Niet alleen omdat dit als tekstschrijver en redacteur perspectief biedt. Ik ben gewoon een liefhebber van echte verhalen en goede, relevante content.
Het valt me op dat er zo enorm veel content klakkeloos gekopieerd wordt. Soms neemt de schrijver nog wel even de moeite om het in eigen woorden te benoemen, maar de inhoud is hetzelfde. En dan de letterlijk vertaalde teksten…
Google is niet je klant
Ik krijg de kriebels van teksten die alleen geschreven zijn voor de zoekmachines, teksten die niet raken, geen beleving geven en alleen maar volgestampt zijn met hét bedachte zoekwoord. Wat wil je me nu echt vertellen? Wat voegt je verhaal toe aan je product, service, organisatie? Wat leer ik hiervan? Je wordt met een woord of zin naar een pagina gelokt waar vervolgens een verkooppraatje gehouden wordt. Ik haak dan toch al snel af.
SEO is belangrijk
Begrijp me niet verkeerd. SEO is belangrijk, ik hou hier ook rekening mee bij het schrijven van teksten voor websites. Het is natuurlijk zonde als mooie, relevante content niet gevonden wordt. Maar de basis is die content, het verhaal dat je wilt vertellen, de kennis die je wilt overbrengen. En de wil om dat te doen moet echt zijn.
Mensen prikken door dunne, niet eigen en niet echte teksten heen en Google dus ook.
Tips voor een optimale vindbaarheid na Panda 4.2
- Verwijder, herschrijf of vul aan
Pagina’s met dubbele content of content van mindere kwaliteit kunnen de organische vindbaarheid van je hele website negatief beïnvloeden. Bekijk je content kritisch en bepaal of je pagina’s verwijdert of gaat herschrijven en aanvullen.
Pas op met het verwijderen van pagina’s in verband met interne en externe links die naar de betreffende pagina leiden. In mijn ogen is het in de meeste gevallen beter om de pagina te herschrijven met relevante en unieke content. Is dit niet mogelijk? Zorg er dan voor dat de pagina niet geïndexeerd is voor Google
- Check, check, dubbel check
Controleer je teksten op spel- en grammaticafouten. Doe dit niet alleen om Google tevreden te stellen. Fouten staan onprofessioneel en slordig en een klant kan zomaar denken dat je ook slordig bent met je producten, diensten of service.
- Alles met mate
Ben je te fanatiek geweest en staat je website vol met ‘overgeoptimaliseerde’ pagina’s? Verlaag dan het aantal zoekwoorden. Natuurlijk kun je deze belangrijke woorden op strategische plekken in je tekst plaatsen, maar zoals met alles (behalve met genieten en liefhebben): doe het met mate. Het mag de leesbaarheid van de tekst niet negatief beïnvloeden.
- Informeer, inspireer of verbaas
Ken je klant en publiek en zorg voor relevante content. Ga voor verhalen die aansluiten bij de belevingswereld, unieke foto’s en verrassende tips.
- Een frisse blik
Het is vaak moeilijk om je eigen gekleurde bril af te zetten en de kwaliteit van je content te beoordelen. Laat je website bekijken door iemand buiten je organisatie, iemand met een objectieve en frisse blik die kan kijken vanuit je klant of publiek.
Wat is jouw verhaal?
In elke organisatie zijn verhalen van mensen, producten, diensten of plekken. Ga op onderzoek uit en bekijk met welke content jij het verschil kunt maken voor je klanten. Het hoeven geen lange verhalen te zijn als ze maar relevant en uniek zijn.
Alle artikelen in contentmanagement:
Een blog kost toch veel tijd en moeite? Klopt! Koude acquisitie nog veel meer en laat dat iets zijn waar de meeste ondernemers een bloedhekel aan hebben.
Contentstrategie na de Panda Update. Hoe ga je om met de nieuwste update van Google? 5 tips voor een optimale vindbaarheid na Panda 4.2
Content alleen is niet belangrijk. Ontdek hier waarom alleen goede, relevante content ervoor zorgt dat je meer en relevante bezoekers op je website krijgt.
Met een content strategie gericht op customer service til je jouw dienstverlening naar een hoger niveau. Je hebt organisaties die dit tot in de detail begrijpen en er zijn organisaties die me blijven verbazen.
Daar zit je dan, als expert in jouw vakgebied. Je hebt je verdiept in een onderwerp en een prachtig plan geschreven. Je collega’s en vakgenoten prijzen je de hemel in. En nu moet je jouw klant/publiek/de burger informeren, overtuigen of tot actie doen overgaan. Je moet de tekst inkorten en begrijpelijk maken. Ja, dat is even andere koek.
Vrijwel elk bedrijf is druk bezig met zijn reputatie, webcare teams draaien overuren om negatieve en positieve berichten op te sporen en we weten dat mond-tot-mond reclame belangrijker is dan welke dure marketingcampagne ook. Hoe kan het dan dat zoveel bedrijven dit in sommige contacten toch even vergeten.